ما و گراش

از همه چیز و از همه جا

ما و گراش

از همه چیز و از همه جا

اینترنت و سرعت

سلام،

اگه بهم نمی خندین می خوام بگم تازگی ها یک کشف جدید کردم، اگه قول می دین که نخندین ادامه اش رو بخونین وگرنه حرومتون باشه، (برین روزه تون رو بخورین) خدمت شما که عرض کنم یه چند وقتی هستش که واسه شرکت وب سایت راه انداختیم و چون با عکس و نمونه زیاد کار داریم سرعت اینترنت اینجا جواب نمی ده و سرعتش پایینه (البته باز هم از سرعت شماها بیشتره) هیئت مدیره (خودم و رفیقم) تصمیم گرفت با ارتقا خط اتصالمون موافقت بکنه و ADSL  بگیریم، البته شاید بگین این ADSL چیز جدید و خیلی عجیبی نیست که ما الان می خوایم بگیریم ولی باید خدمتتون عرض کنم که اینجا همین خط برای استفاده در خانه و یا کار قیمت زمین تا آسمان با هم فرق می کند یعنی اگر برای خانه اشتراک شویم ارزانترین خط 256 کیلو است که -/149 درهم در  هر ماه بصورت نا محدود ولی برای کار ارزانترین پاکیج 512 کیلو است که -/350 درهم تازه آن هم محدود به استفاده باندویدت 4 گیگا است البته تا اینجا چیز خاصی وجود ندارد اما من در افکار خود که وقتی اینترنت 512 کیلو بگیرم با این سرعت خیلی راحت میشه بازی، فایل، فیلم با حجم بزرگ را در عرض چند دقیقه داونلود کرد مثلا حساب کردم اگر یک فیم 1 گیگ باشه با سرعت 512 آنرا می توان در 33 دقیقه داونلود کرد ولی زمانی که روی اینترنت بررسی کردم پس از یازده سال کار با اینترنت و کامپیوتر تازه متوجه شدم که سرعت Connection  مودم و سرعت داونلود با هم فرق دارد همیشه وقتی در ایران هستم و بعضی افراد می گویند سرعت اینترنتشان 33 کیلو است تعجب کرده و می خندم و می گویم این اعداد الکی است و سرعت اینترنتتان  بیشتر از 4 یا 5 کیلو بایت نیست چون سرعت اینترنت در دبی که از سریعترین اینترنتهای دنیاست از 7 کیلو بایت (منظور سرعت داونلود است) بیشتر نمی شود (تازه فهمیده ام که سرعت بیشتر از این غیر ممکن است).

الا ایحال من روی یکی از سایتها سرعت اتصال کنونی خود را تست کردم تا با سرعت ADSL که می خواهم بگیرم مقایسه کنم نتیجه برایم عجیب غریب بود چون در پایان نوشت سرعت اتصال 37.6kb و جلوی آن در پرانتز نوشته بود سرعت داونلود 4.7KB در قسمت (understand your result) بود که در مورد بیت و بایت توضیح داده بود چیزی که روز اول آموزش کامپیوتر به آدم یاد می دهند و من تا آن وقت نه هیچ وقت توجه کرده بودم و نه گاهی با آن اعداد کوچک سروکار داشته ام ولی در آنجا فهمیدم که سرعت اتصال بر حسب کیلو بیت نوشته می شود چون تبادل بین کامپیوترها بر حسب بیت است ولی کامپیوتر حجم داده ها را همیشه بر حسب بایت می نویسد بنابر این همیشه سرعت اتصال را باید تقسیم بر 8 بکنیم تا حداکثر سرعت دانلود را بدست بیاوریم در کل این یعنی این که kb یعنی کیلو بیت و KB یعنی کیلو بایت و در Communication "بی" بزرگ و کوچک با هم فرق می کند. و بدین گونه بود که ما .....

 (توضیح اضافه اینکه: باید توجه داشته باشید که محاسبات حجم و سرعت در صنعت مخابرات و کامپیوتر با هم فرق دارد از این نظر که در مخابرات اعداد سر راست بوده و و مبنای آن همانند کامپیوتر نیست مثلا ۱ مگابایت = ۱۰۰۰ کیلو بایت است و نه ۱۰۲۴)

 

تا چه خورم صیف و چه پوشم شتا

 

تا کشف بعدی درود و دو صد بدرود